Cickaszem

Friss topikok

Címkék

Összefoglaló kívülállóknak - Első rész

2012.08.07. 02:54 Cickaszem

A minap szóváltásba elegyedtem valakivel, és érdekes beszélgetés bontakozott ki az animékről. Ő maga nem nézi őket, de nyitott rá, ezért felvázolom a helyzetet. A következő levelére írt válaszom a cikk:

,,(...)  Amikor nekem mutogatják az anime-okat a barátaim, akkor sok mindent
nem értek. Egyrészt én is szeretem a hatásvadász jeleneteket a
filmekben, mesékben, intrókban, trailerekben, stb..., azoknak ott van
a helyük. De pl.: volt egy sorozat, amit most nem tudok nevén nevezni,
de abban volt egy olyan alak, akit miután legyőztek a nyelvével a
gyomrából szedett elő egy hatalmas kardot és a nyelvével forgatta az
ellenséggel szemben. Nnnna az ilyenek miatt nem vagyok képes nézni
huzamosabb ideig ezeket a sorozatokat. Volt egy-két darab, amiket én
is megnéztem, például egy vámpírosra emlékszem, az jó volt, illetve
volt egy másik, aminek még a címére is emlékszem, ez volt az
Appleseed. Nnna az még egészen jó volt. Illetve egy harmadik is
eszembe jut, amikor egy kislány iskolás, de valami halottas dolog van
benne, talán az is vámpíros, nem tudom.:) Szóval ilyen emlékeim vannak
ezekről.:)''

Lássuk csak... nem fontos, de azért leírom, az animét animének kell
ejteni, mert bár angol eredetű, de japán szó. Sokan vannak akik
magukat rajongónak vallják, mégis a szóvégi 'e' nélkül ejtik, de ez
helytelen.
Amiket említettél, néhányra van tippem, néhányra nincs hogy mik isAnimePaperwallpapers_Jigoku-Shoujo_2.jpg
lehettek. Hozzátenném, hogy a leginkább sikeres darabok shounen*
típusúak, nekem pedig nagyban eltér az ízlésem ettől. Gyanítom, hogy próbálkoztak nálad a Bleach-Naruto-One Piece triumvirátus valamelyik tagjával, mert ez a 3 rettenetesen népszerű. Biztos meg van az oka, én is belenéztem, de nem jött be.
Az említett vámpíros animére két tippem van, egyik a Vampire Hunter D, a másik a Blood+. Az előbbit láttam is, tetszett is, az utóbbi tévében ment és a falat lekapartam tőle, pedig világviszonylatban jónak mondják nagyon. Az appleseedet hallomásból ismerem, de nem láttam még. Az utolsó pedig, szinte biztos hogy a Jigoku Shoujo volt, (Hell Girl, Pokoli lány). Az is ment az A+-on, láttam is, amolyan félsiker volt nálam: talán emlékszel hogy epizodikus sorozat, tehát minden részben a főszereplőt kivéve teljesen új szereplődárdát és történetet mutat be. Az ilyet nem szeretem. Nem bánom ha epizodikus, de 20 perce sűríteni olyan konfliktushelyzeteket, aminek a vége közvetett gyilkossághoz vezet, nem lehet rendesen kibontakoztatni, felszínes és sablonos lesz. Ami viszont nagyon megfogott, az Ai(a fősz.) karaktere, a legridegebb ember vörös-fekete-fehér, tehát a legagresszívebb színekkel, a jéghideg felszín alatt tomboló lelki viharokkal, élet és halál felett döntést hozva, önnön létjogosultságát meg-megkérdőjelezve. Az Ai szeretetet jelent, erről pedig nem tud nem eszembe jutni régi szaktanárom mondása: ,,a pokolba vezető út jószándékkal van kikövezve.''

*shounen
animék legfontosabb jellemzője a célközönség, ezekre külön kifejezések
vannak: Shounen, Shoujo, Seinen és Josei. A shounen fiút jelent, a
shoujo lányt, a seinek fiatalembert a josei pedig fiatal felnőtt nőt.
A shounen tehát elsősorban fiúknak készül, de soha nem kizárólag
nekik, ez csak annyit jelent hogy a készítők melyik táborból
számítanak a legtöbb nézőre. Egyik remek példája az InuYasha, ami
shounen kategóriás, mégis szinte ugyanannyi fiú-lány rajongója van,
sőt jómagam is. Hazánkban pár éve vetítették az RTL-en és az első
anime-csatornán(A+). Ez a sorozat a legkisebbeket a főhős csatáival, a
nagyobbakat pedig minden mással ejt rabul. (zárójelben jegyzem meg,
hogy a zárójel előtti mondaton húsz percig agyaltam és írogattam, de
végül be kellett látnom hogy nem tudom pár szóban méltón
összefoglalni azt, ami az 'awesomeness-faktorát' adja.)

624092.jpg

Nem ezt kerestem, de egy pontosan ilyen esetekre tökéletes cikket találtam. Mivel úgy látom veled tényleg lehet ilyenről beszélni és tizenéves sem vagy már, bedoblak a mélyvízbe: Evangelion. Két féle anime-rajongó van, az egyik aki oda meg vissza van érte, a másik pedig nem látta vagy nem érti. Olvasd el a cikket, utána jön még hozzá kiegészítés, kattints a képre:

evangelion.jpg

Kiegészítésem mellé, hogy az angyalokat a zsidó mitológiai angyalokról nevezték el, pl Zeruel, Israfel, Leriel. Szintén a zsidó mitológiában található meg Lilith, Ádám első felesége, aki nem fogata el azt, hogy a férfi alárendeltje legyen és elhagyta. Ádámot és Évát Isten büntetésből halandóvá tette és kiűzette az Édenből, de Lilith halhatatlan maradt. Olyan kevéssé ismert fizikai-biológiai jelenségek is helyet kaptak az animében, mint a Dirac-i tenger vagy a Hayflick-határ. A dirac sea elmélete az animében és azon kívül is azonos, a Hayflick-határ pedig az animében azt a maximális sérülést jelenti, ahonnan az evangelion még regenerálódni tud. A valóságban a lehetséges sejtosztódások számának felső határa. Ott van még at AT-mező, a MAGI computer, vagy az, hogy miért csak 14-15 évesek lehetnek evangelion-pilóták, mind-mind külön misét megér. És akinek ez még nem elég, szemügyre veheti az első három pilóta jellemét, ami pontos modellje Freud elméletének az Én három alkoróeleméről: ezek az Id (Ösztön-én), Ego (Én) és Superego (Felettes-én). Ezek a fogalmak alkotják a represszióval, cenzúrával, szublimációval és a szexualitás hipotézisével együtt a Freudi-emberkép kereteit. A képre kattintva bővebben olvashatsz az emberi személyiség struktúrájának elméletéről. Neon_Genesis_Evangelion_10.jpg

Hogy ne vesszünk el az Evangelionban, szeretném bemutatni M3MB3R mester munkásságát. A tag videó-kritikákat csinál. A legtöbb videójában a legpocsékabb animéket cikizi széjjel a maga stílusában, de akad olyan videó is, amit nem elrettentésnek szán. Lássunk párat!

További videói:

02.jpg

Persze, emlékszem én, a kérdés úgy szólt először, hogy miért is szeretem az animéket. Szavakkal ezt nehéz lenne elmondani, vagy legalábbis nagyon hosszadalmas. Itt van pár AMV* ízelítőnek, próbáltam olyanokat válogatni amik neked is tetszhetnek.

AMV*: anime music videoo, rajongók álltal készített szenés klipek.

Cowboy Bebop

Death Note

Rurouni Kenshin - Reminiscence

Neon Genesis Evangelion: End of  Evangelion (1997)

Neon Genesis Evangelion 2.0 : You Can (Not) Advance (2009)

A bejegyzés trackback címe:

https://cickaszem.blog.hu/api/trackback/id/tr14699331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása